مقالات

تفاوت و کاربرد وینچ دستی و وینچ برقی

وینچ دستی مناسب است یا وینچ برقی، سوال بسیاری از افراد است که در صنعت مشغول به کار هستند. وینچ دستی یا برقی با توجه به قابلیت و توانایی کشش و بلند کردن بار از زمین طراحی و ساخته می‌شود؛ به خاطر همین علت در صنعت، ساختمان سازی، تجهیزات و ماشین آلات سنگین و… بسیار پر کاربرد است. وینچ دارای شکل و جنس‌های مختلفی در سایت یراق آلات پارسیان بوده که می‌توانید جهت خرید اقدام به سفارش کنید.

وینچ چیست؟

وینچ وسیله مکانیکی است که برای بلند کردن و حمل و نقل اجسام سنگین استفاده می‌شود. به عبارت دیگر وینچ به وسیله‌ای گفته می‌شود که به سیم بکسل متصل بوده و منجر به حرکت اجسام به صورت افقی و عمودی می‌شود. از این وسیله برای مکانیک پشت صحنه در صنایع فیلم و رویدادهای زنده استفاده می‌شود؛

همچنین از وینچ برای جابجایی و یدک کردن وسایل نقلیه، قایق‌ها، برداشتن سنگ‌های بزرگ، درختان و تجهیزات سنگین استفاده می‌شود. تیفور زنجیری، تیفور سیم بکسلی دو تنی یا تیفور دسته عایقی یک و نیم یا دو تنی همانند وینچ برای جابجایی، حمل و کشیدن اجسام به صورت عمودی و افقی استفاده می‌شود.

وینچ دستی چیست؟

وینچ دستی یکی از ابزارآلات کابل کشی محسوب می‌شود که از یک صفحه محکم فلزی که سیم بکسل دور آن جمع شده است، چرخ دنده، یک رشته سیم بکسل قلاب‌دار و یک دسته فلزی تشکیل شده است که از آن برای جابجایی اجسام، کشیدن خودرو و وسایل سنگینی که نیاز به بکسل دارد استفاده می‌شود. وینچ دستی به کمک قورباغه خود نگهدار که با مکانیزم سیم و قرقره سر و کار دارد در جرثقیل منجر به بلند کردن اجسام فوق سنگین می‌کند.

 

انواع وینچ دستی

وینچ دستی از ابزارآلات پر کاربرد در صنعت محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارند و عبارتند از:

  • وینچ دستی سبک: یکی از رایج‌ترین وینچ‌های دستی تلقی می‌شود. از وینچ دستی سبک برای مصارف که وزن کم و سبکی دارند، استفاده می‌شود به طوری که می‌تواند وزن‌هایی بین ۱یا ۲ تن را جابجا و حمل کند.
  • وینچ دستی عمودی: وینچ دستی عمودی که بیشتر تحت عنوان بالابر نام برده می‌شود اجسام و اشیا را به صورت عمودی جابجا می‌کند. این دستگاه در استخراج و حفر چاه‌های نفت و گاز، استخراج معدن، صنایع و کارخانجات، کشتیرانی، شناورهای دریایی و پروژه‌هایی با تجهیزات سنگین کاربرد دارد.
  • وینچ دستی ترمزدار: وینچ دستی ترمزدار که به کلاج‌دار نیز معروف است برای مصارف و کاربردهای سبک استفاده می‌شود. این دستگاه در جمع یا باز کردن سیم بکسل کاربرد دارد.

وینچ دستی

وینچ برقی چیست؟

وینچ برقی که با نام وینچ کابل کشی برقی نیز شناخته می‌شود با مکانیزم سیم و قرقره کار می‌کند. این نوع وینچ در صنعت بسیار پر کاربرد بوده و به راحتی می‌تواند اجسام سنگین را در جهت افقی و عمودی جابجا کند. جوراب کابل کشی و هرزگرد کابل کشی از ابزارآلات مورد استفاده در صنعت است که همانند تیفور و وینچ برای کشیدن، مهار کردن و جابجایی اجسام استفاده می‌شود.

انواع وینچ برقی

وینچ برقی که با مکانیزم سیم و قرقره برای بالا و پایین بردن اجسام کاربرد دارد، انواع مختلفی دارد که هر کدام برای انجام کاری تولید شده‌اند که عبارتند از:

  • وینچ برقی تک فاز: از پوسته آلومینیومی ساخته شده و دارای گیربکس با چرخ دنده‌های فولادی است.
  • وینچ برقی سبک: طول عمر بالایی دارند، قابل حمل بوده و قابلیت کنترل از راه دور دارند.
  • وینچ برقی کوچک: همانطور که از نامش پیداست برای جابجایی اجسام کوچک و سبک کاربرد دارد.
  • وینچ برقی رونیکس: دارای سیستم قطع کن حرارتی بوده یکی از جدیدترین وینچ‌های عرضه شده به بازار است.
  • وینچ برقی سه فاز: پرکاربردترین وینچ بین انواع وینچ‌های برقی محسوب می‌شود که در ساختمان سازی برای بالا بردن اجسام فوقسنگین استفاده می‌شود.

کاربرد وینچ برقی و دستی

کاربردهای وینچ برقی شامل موارد زیر است:

  • در صنایع نفت و گاز برای استخراج و حفاری.
  • صنایع دریایی: در کشتی‌ها، قایق و لنج باری برای بارگیری و بار انداختن محصول استفاده می‌شود.
  • صنایع معدن و حفاری.
  • در کابل کشی و سیم کشی.
  • برای جابجایی مصالح و ابزارآلات ساختمانی.

کاربردهای وینچ دستی شامل موارد زیر است:

وینچ دستی ابزاری بسیار پر کاربرد است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که مهم‌ترین مصرف و کاربرد آن در انواع جرثقیل است. ممکن است بعضی مواقع در کنار جاده ببینید که یک ماشین در باتلاق گیر کرده است ولی شما قادر نیستید بیرون بکشید؛ در این مواقع جرثقیل که در داخل آن از وینچ استفاده شده است برای کشیدن ماشین از باتلاق استفاده می‌شود.

وینچ برقی

وینچ برقی بهتر است یا وینچ دستی؟

در واقع همه وینچ‌ها کارایی یکسانی دارند؛ ولی ممکن است با توجه به ساختاری که دارند در بعضی مواقع کار متفاوتی انجام دهند. فرقی نمی‌کند کدام را انتخاب کنید چون هر دو دستگاه می‌توانند به شما در کشیدن، بلند کردن، مهار کردن یا جابجایی اجسام کمک شایانی کنند؛ همچنین توجه کنید که وینچ دستی و برقی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای کشیدن اجسام سبک، نیمه سبک، سنگین و فوق سنگین کارایی دارند پس فرقی نمی‌کند وینچ دستی را انتخاب کنید یا وینچ برقی را.

سخن پایانی

وینچ دستی یا وینچ برقی از جمله ابزارآلات کابل کشی محسوب می‌شود که در صنعت بسیار پر کاربرد است. از هر دو وینچ برای کشیدن، مهار کردن، جلو و عقب کردن اجسام و… استفاده می‌شود. سایت یراق آلات پارسیان که تولید کننده ابزارآلات کابل کشی، یراق آلات خطوط زمینی و هوای، رولینگ کابل کشی هوایی آلومینیومی و… بوده که دارای تاییدیه توزیع نیروی برق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *