مقالات

نکات مهم کابل کشی زمینی و صنعتی

نکات مهم کابل کشی زمینی و صنعتی

کابل کشی زمینی و صنعتی اصول و قواعد خاص خود را دارد و نمی‌توان بدون مهارت و تجربه به انجام این‌چنین کاری پرداخت. امروزه با وجود صفحات وب و مجموعه‌های اینترنتی همچون پارسیان برق، شما می‌توانید با مشاورین ما در این مجموعه در ارتباط باشید تا به صورت اصولی از خدمات کابل کشی با قیمت مناسب و تجهیزات کاربردی بهره‌مند شوید؛ چراکه تجهیزات اگر باکیفیت بالایی خریداری نشوند، در کوتاه مدت خرابی‌هایی را به بار می‌آورند.

نکات مهم در هنگام انتخاب بست مناسب

در هنگام کابل کشی اگر به استاندارد ها و قواعد اصولی کابل کشی توجهی نداشته باشید، قطعاً با اتلاف هزینه مواجه خواهید شد؛ چراکه تجهیزات مربوط به کابل کشی آن‌چنان ارزان نیستند که شما قادر باشید به راحتی به خرید آن‌ها بپردازید. با این حساب باید بسیار حساب شده عمل کنید.

به عنوان مثال برای انتخاب بست، شما باید به سایز قطر کابل توجه کنید، البته قطر خارجی کابل. نوع کابل را بررسی کنید که از لحاظ موقعیتی مکانیکی است یا حرارتی و شیمیایی. شاید کابل شما قابل رؤیت باشد پ یا حتی نباشد. اینکه کابل مورد نظر روی دیوار نصب شود، یعنی قابل مشاهده و رویت است و چنانچه بین سقف نصب شود، یعنی قابل مشاهده نیست.

در مورد قیمت هم باید کمی اطلاعات به دست بیاورید چون قیمت مناسب باید ملاک انتخاب شما باشد. برای این که خرید ابزار آلات کابل کشی خریدی مقرون به‌صرفه باشد، باید به موارد گفته شده بی‌توجه نباشید.

برای خواباندن کابل در زمین چه کنیم؟

شما برای چال کردن کابل در زمین باید یک مسیر مناسب را انتخاب کنید که معمولاً در مناطقی که مسکونی هستند، بهترین محل برای کابل کشی می‌تواند پیاده‌رو باشد. توجه داشته باشید که در پیاده‌رو گودی بستر کابل مورد نظر به هیچ عنوان نباید کمتر از ۰٫۶متر و در جاده‌ها کمتر از ۰٫۸ باشد.

چنانچه مکان به‌گونه‌ای باشد که گودی آن کمترین عمق را داشته باشد از صفحه‌های بتنی باید استفاده شود. به این دلیل که کابل را با لایه‌ای از شن پوشانده و یک ضخامت 10 سانتی‌متری را در نظر می‌گیرند. البته برای محافظت از کابل از صفحه‌های پلاستیکی برای پوشش کابل‌ها استفاده می‌کنند. حتی می‌توانید از نوارهای هشداردهنده‌ای که پلاستیکی هستند هم استفاده کنید تا مسیر کابل مشخص گردد.

همان‌طور که رولینگ کابل کشی هوایی آلومینیومی کاربرد خاصی دارد، نوارهای هشداردهنده هم در موارد خاصی استفاده خواهند شد. برای قرار گرفتن کابل‌های فشار ضعیف و فشار متوسط در یک شیار، کابلی که فشار متوسطی دارد، باید در موقعیت پایین‌تر قرار بگیرد؛ سپس از شن برای پوشاندن لایه روی کابل استفاده می‌کنند و بعد از پوشش دادن روی کابل از کابل فشار ضعیف می‌توان استفاده کرد و به نصب آن پرداخت. به این دلیل که خاک خشک می‌شود، گنجایش بار هر 2 کابل هم کاهش می‌یابد.

خواباندن کابل در زمین

روش‌های کابل کشی

شما برای استفاده از وینچ کابل کشی برقی باید طرز کار با آن را بدانید؛ چراکه یکی از ابزار آلات کاربردی در کابل کشی به شمار می‌آید. به هر حال روش‌هایی وجود دارند که این روش‌ها را باید با دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. کابل کشی می‌تواند به کمک و استفاده از یدک کش کابل بر انجام شود، کابل کشی با دست هم امروزه بسیار کاربرد دارد.

برخی کابل کشی را با موتور کششی انجام می‌دهند که از قرقره‌های گردان در این شرایط باید استفاده کرد. کابل کشی با جرثقیل‌های دستی هم امکان‌پذیر است. بسیاری از افراد از ماشین‌های شیار زن و کابل نشان هم برای کابل کشی استفاده می‌کنند. کابل کشی اگر به صورت دستی انجام شود، فرایند آسانی را می‌توان انتظار داشت و باید از چرخ قرقره‌های کابل کشی استفاده به عمل آید.

 

خواباندن کابل های تک رشته ای

برای خواباندن کابل‌های تک رشته‌ای، باید هر رشته را در طول‌های مجزا و به ترتیب بخوابانید. برای هر 3 کابل باید از 3 قرقره جداگانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از قورباغه خودنگهدار برای نگهداری سیم لخت هوایی و گرفتن کابل به کار می‌آید.

نحوه کابل کشی صنعتی

برای کابل کشی صنعتی عمدتاً از یدک کابل کشی استفاده می‌کنند و باید کابل چند سیمی مورد کاربرد قرار گیرد. کابل کشی می‌تواند در این شرایط به صورت‌های توکار، روکار، درون کانال‌ها یا درون لوله‌های فولادی انجام پذیرد. عمدتاً کابل کشی صنعتی درون کانال را گزینه قابل‌قبول‌تری می‌شناسند. کابل کشی زمینی و صنعتی روش‌های خاص خود را می‌طلبد که در مورد نوع صنعتی، کانال‌هایی که روی زمین کنده‌شده‌اند را در نظر می‌گیرند. دیوار کانال از بتن ساخته می‌شود و با صفحه‌های بتن آن را می‌پوشانند.

حداقل عمق کانال 30 سانتی‌متر و عرضی حدوداً 30 الی 100 سانتیمتر دارند. اگر کانالی عریض باشد، احتمال خم شدن کابل بسیار بالا خواهد بود. حداقل 5 سانتی‌متر فاصله بین کابل در کانال است. در صورت عدم استفاده از کانال زمینی، استفاده از کانالی که از عایق ساخته ‌شده در کنار دیوار هم امکان‌پذیر است که در این شرایط لازم نیست از بست استفاده شود و بهتر است در کابل کشی صنعتی و زمینی استفاده از هرزگرد کابل کشی را هم از یاد نبرید.

کابل کشی صنعتی

سخن پایانی

به نکات کلیدی و روش‌های کابل کشی زمینی و صنعتی به صورت مختصر و مفید پرداخته‌ایم. توضیح در این مورد بسیار طولانی و همراه با جزئیات است. ولی بیان کلیه جزئیات از حوصله کاربر خارج است. کابل کشی امروزه توسط افراد ماهر و متبحر انجام می‌شود و چنانچه شما مهارت کافی برای انجام این کار ندارد و همچنین با تجهیزات لازم جهت انجام کار آشنایی ندارید، می‌توانید با متخصصین مجموعه پارسیان یراق در ارتباط باشید. علاوه بر این در صورتی که درباره جوراب کابل کشی سوالی دارید، می‌توانید از مشاوران همین مجموعه راهنمایی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *