مقالات

روش های تست چاه ارت

روش های تست چاه ارت

یکی از روش‌هایی که برای افزایش ایمنی یک ساختمان جهت جلوگیری از خطرات برق گرفتگی استفاده می‌شود، حفر چاه ارت است. چاه ارت باید در یک مکان مناسب حفر شود تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. پس از نصب سیستم چاه باید برای تست آن از یک روش استفاده کرد. هدف اصلی از تست چاه ارت به دست آوردن مقاومت چاه است که باید مقدار بسیار ناچیزی باشد. روش‌های مختلفی برای تست چاه ارت وجود دارد که در این مقاله سعی داریم چندین روش را برای شما شرح دهیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

تست چاه ارت با میگر

برای تست چاه ارت میگر باید از سه میله آن استفاده کرد. یکی از میله‌ها باید به سیم مسی چاه ارت متصل شود و دو میله دیگر باید در فاصله‌های ۱۰ و ۲۰ متری بعد از چاه قرار گیرند. در این حالت باید مقاومت زمین را به دست آوریم که باید مقدار بسیار ناچیزی باشد.این روش برای تست چاه ارت روش بسیار آسانی است که افراد زیادی آن را برای خود انتخاب می‌کنند.

روش های تست چاه ارت

تست چاه ارت با ارت سنج

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تست چاه ارت استفاده می‌شود، ارت سنج است. ارسال به عنوان اصلی‌ترین ابزار برای تست چاه‌های ارث شناخته می‌شود و می‌تواند مقداری بسیار دقیقی را ارائه کند. این روش به عنوان مرسوم‌ترین روش‌های اندازه‌گیری میزان مقاومت در چاه‌های ارت در کشورهای مختلف است. برای این کار از یک الکترود و دو میخ کمکی استفاده می‌کنند و آنها را در یک راستا و در فاصله‌های ۱۰ یا ۵ متر از یکدیگر قرار می‌دهند.

از سیم‌های رابط برای اتصال الکترود و میخ‌ها و دستگاه استفاده می‌کنند و افت پتانسیل توسط ارت سنج اندازه‌گیری می‌شود. با این کار می‌توان با استفاده از قانون اهم مقدار مقاومت زمین را به دست آورد و چاه ارت را تست کرد. ارت‌سنج اندازه‌گیری بسیار دقیقی دارد و میزان مقاومت زمین را به خوبی محاسبه می‌کند.

ارت سنج

تست چاه ارت با فیوز مینیاتوری

در مواقعی که ارت سنج در دسترس نباشد، می‌توان تست چاه ارت را توسط فیوز مینیاتوری انجام داد. برای این کار باید یک فیوز مینیاتوری ۱۰ آمپر را در دست داشت و یک سر فیوز را به برق و یک سیم را به چاه ارت متصل شود. اگر زمانی که سیم به چاه متصل می‌شود فیوز قطع شود یعنی چاه مقاومت قابل قبولی دارد.

فیوز مینیاتوری

تست چاه ارت با مولتی متر

مولتی متر برای اندازه‌گیری مقاومت ولتاژ، جریان و مقادیر دیگر مناسب است. مولتی متر در انواع مختلف دیجیتال و آنالوگ تولید شده و می‌توان از انواع آنها برای تست چاه ارت استفاده کرد. مولتی‌متر دیجیتال دارای یک صفحه نمایش ال‌سی‌دی برای نمایش اعداد است. این نوع مولتی‌متر مقاومت بالا و دقت بسیار زیادی دارد. مولتی متر آنالوگ هم دارای یک ترازوی مندرج است که سوزن درون آن حرکت می‌کند. مولتی مترهای آنالوگ حساسیت بالا و مقاومت کمی دارند و برای تست چاه ارت مناسب هستند.

مولتی متر

تست ارت با استفاده از مولتی متر آنالوگ

تست چاه ارت با استفاده از مولتی‌مترهای آنالوگ کار آسانی است و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. برای این کار باید پروب‌ها در سوکت سمت راست دستگاه وصل شوند و سوئیچ آن را برای خواندن اندازه جریان تنظیم شود. این کار از بارگذاری بیش از حد کنترل شما جلوگیری کرده و آسیبی به مولتی متر وارد نمی‌شود. شما باید محدوده متر خود را برای دریافت یک قرائت دقیق مشخص کنید و با این کار تست شما توسط مولتی‌متر انجام می‌شود.

مولتی متر آنالوگ

تست ارت با استفاده از مولتی متر دیجیتال

برای تست ارت توسط مولتی متر دیجیتال باید ابتدا مولتی‌متر را روشن کنید و کار با آن را بلد باشید. از دکمه‌های موجود در آن باید برای تنظیم ولتاژ استفاده کرده و بالاترین مقدار را انتخاب کنید. سیم‌های سیاه و قرمز این مولتی‌متر باید به پورت‌های صحیح وصل شوند و کنتور هم به سوکت‌های پایین دستگاه متصل می‌شوند. سرب سیاه را در دو شاخه با برچسب وی وصل کنید. سرب قرمز هم باید به سوکت خنثی متصل شود. پس از آن باید سرب سیاه به سوکت برق روی پریز وصل شود و ولتاژ روی کنتور خوانده شود.

پس از آن باید سرب قرمز را از دستگاه نول جدا کنید و آن را به دستگاه ارت وصل کنید. در این حالت صفحه مولتی متر را بررسی کنید تا بتوانید دومین قرائت خود را دریافت کنید. اگر قرائت اول و دوم شما با یکدیگر یکسان باشند یا پنج واحد تفاوت داشته باشند؛ یعنی شما اندازه‌گیری را به درستی انجام دادید. در مرحله بعد باید سرب قرمز را از ارت جدا کرده و آن را در درگاه نول قرار دهید. سرب سیاه هم به درگاه ارت وصل می‌شود و قرائت سوم را دریافت خواهید کرد. اگر کمتر از دو ولت را دریافت کنید؛ یعنی سیستم ارت شما موفق نصب شده است.

مولتی متر دیجیتال

سخن پایانی

با توجه به این مطلب متوجه شدید که اگرچه سیستم چاه ارت اهمیت ویژه‌ای برای ساختمان‌های گوناگون دارد اما پس از نصب باید حتماً مورد بررسی و تست قرار گیرد. اگر چاه ارت به خوبی نصب شده باشد باید دارای مقاومت بسیار ناچیزی باشد. به دست آوردن مقاومت چاه ارت از طریق روش‌های گوناگون قابل انجام است. بهترین روش برای این کار استفاده از ارت سنج است تا مقدار دقیق مقاومت به دست آید. اگر می‌خواهید روش‌های دیگر را برای این کار انتخاب کنید، می‌توانید از توضیحات بالا کمک بگیرید. برای دریافت خدمات و اطلاعات بیشتر کافی است با ما تماس بگیرید و با کارشناسان ما در پارسیان یراق در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *