مقالات

معرفی میله ارت و کاربرد آن

تعریف میله ارت و کاربرد آن

میله ارت یکی از ابزارهای کاربردی است که در ایجاد سیستم ارتینگ کاربرد دارند. این ابزار در شبکه‌های توزیع و انتقال برق زیرزمینی استفاده می‌شود. به جز این کاربردها از این میله می‌توان در انتقال برق‌های هوایی نیز استفاده کرد. در سیستم میله ارت سیمی قرار دارد که وظیفه آنحفاظت از مدار است. به این سیم، سیم ارت می‌گویند که در موارد متعددی به کار برده می‌شود. به طور کلی میله‌های ارت به خاطر داشتن ساختاری مناسبی از ظرفیت جریان خطای بالا در پست‌های فشار قوی و متوسط برخوردار هستند. در این مطلب شما علاوه بر این اینکه با میله ارت و کاربردهای آن آشنا می‌شوید، اطلاعاتی در مورد انواع میله ارت نیز کسب می‌کنید. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

میله ارت چیست؟

میله ارت چیست؟ این میله یک ابزار کاربردی از تجهیزات چاه ارت است که در مکان‌هایی که در زیر سطح خاک آن سنگ‌ریزه وجود ندارد نصب می‌شود. به عبارتی اگر در مکانی در زیر سطح خاک آن تخته سنگ‌های بزرگی وجود داشته باشد، امکان نصب و استفاده از میله ارت وجود دارد. برای اینکه حفاظت ارتینگ ایمن را ایجاد کرد، از میله‌های ارت استفاده می‌شود که در این صورت باید فرسایش و هدایت الکتریکی سیستم توجه ویژه‌ای داشت. برای خرید میله ارت باید به این نکته توجه کنید که بر اساس نیاز خود قابلیت تحمل این ابزار در برابر سایش و تنش‌ها را انتخاب کنید.

بعد از خرید برای نصب آن، باید دقت داشته باشید که میله مناسب بوده از مقاومت لازم برخوردار باشد. هنگام نصب میله ارت نحوه نصب و کوبیدن چکش بر روی میله بسیار مهم است. میله این انتخاب شما باید طراحی آن به صورتی باشد که از آن به طور گسترده در سیستم ارتینگ استفاده کرد. نصب میله‌های ارت به‌صورت عمودی مؤثرترین الکترود ارت به شمار می‌رود که در پست‌های برق کوچک کاربرد زیادی دارد.

طول و قطر میله ارت

شاید شما نیز جزو افرادی باشند که تصور می‌کنند که بین قطر یک میله ارت و پایین آوردن مقاومت این ابزار رابطه مستقیمی وجود دارد. اما باید بگوییم این تصور کاملاً اشتباه است؛ چراکه طبق بررسی‌ها و تحقیقاتی که روی میله‌های ارت انجام شده، مشخص شده است که با دو برابر شدن قطر یک میله، مقدار مقاومت آن حدود 10 درصد افزایش پیدامی‌کند. پس با توجه به این موضوع می‌توان گفت که میله ارت یک ابزار کاربردی و به صرفه در سیستم‌های ارتینگ است.

با دو برابر شدن شعاع میله و افزایش 10 درصدی مقاومت آن باعث شده تا این ابزار صرفه اقتصادی زیادی داشته باشند. به عبارتی در برخی مکان‌ها میله‌های ارت به‌صورت ترکیبی به یکدیگر وصل شده‌اند، برای اینکه عملکرد مناسبی را داشته باشند، باید فاصله آنها از یک دیگر بسیار دقت بوده و در جای مناسب قرار گیرند. معمولاً برای اتصال میله‌های ارت از نوار مسی یا کابل لخت مسی استفاده می‌شود.

میله ارت چیست؟

انواع مختلف میله ارت

برای خرید میله ارت بهتر است با انواع مختلف آنها آشنایی داشته باشید. به طور کلی این ابزار در بازار به چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

 

  • میله‌های ارت از جنس فولاد گالوانیزه شده

از میله‌های ارت با جنس فولاد گالوانیزه، برای ارتینگ موقت و کوتاه مدت و معمولی استفاده می‌شود که به عنوان یک واسطه به زمین در همه نوع شرایط خاک برای ایجاد یک سیستم ارتینگ مناسب در شبکه‌های توزیع و انتقال برق هوایی و زمینی کاربرد دارد. این نوع میله‌های ارت قیمت ارزان‌تری دارند و از هدایت الکتریکی پایینی نیز برخوردار هستند و در نتیجه مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی کم بوده و ظرفیت انتقال جریان پایینی نیز دارند.

  • میله‌های ارت از جنس کاپر باند

میله‌های ارت از جنس فولاد کاپر باند نسبت به میله‌های ارت مسی و همچنین میله‌های ارت فولادی ضد زنگ، از استحکام مکانیکی و الکتریکی بهتر، مقاومت بالا در برابر خوردگی و قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. این مدل از میله‌های ارت در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که دارای جریان کمتری باشند.

  • میله‌های ارت از جنس مس سخت

این میله‌های ارت مسی به دلیل اینکه از جنس مس هستند، یک الکترون قابل قبول در زیر زمین محسوب شده و در تأسیسات مختلف به دلیل این که دارای جریان خطای بسیار بالایی هستند، کاربردی زیادی دارند. میله ارت مسی در طول و قطرهای مختلفی در بازار وجود دارد که از طریق کوبش به داخل زمین فرو می‌رود و برای اتصال آن از یراق آلات و یا جوش احتراقی مربوطه به سیم ارت کمک گرفته می‌شود. از میله‌های ارت مسی زمانی استفاده می‌شود که امکان حفر چاه ارت وجود نداشته باشد.

میله ارت ساختمان

میله ارت ساختمان از يك ميله يا يك لوله به‌صورت قائم در زمين كوبيده و يا پنهان شده تشکیل شده است. برای اینکه میله ارت ساختمان را به خوبی دفن کنند چاهي حداقل به عمق 2 متر حفر می‌شود و پس از این که ميله يا لوله در وسط چاه ارت قرار داده شده، فضاي اطراف الكترود با مواد كاهنده مقاومت پر می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که میله ارتی که به عنوان میله ارت ساختمان از آن استفاده می‌کنید نباید که از جنس آلومینیوم یا آلیاژهای آن باشد. نصب این میله باید به نحوی باشد که هادي اتصال ارتینگ از محل اتصال به الكترود تا محل ترمينال اصلي اتصال ارت دیده شود یا اینکه برای حفاظت از آن، کابل ارت را درون يك لوله غير فلزي محافظ عبور کرده باشد.

همچنین بهتر است برای داشتن اطمینان خاطر از نظر محكم بودن و خوردگي و زنگ زدگي، به‌صورت دوره‌ای از چاه ارت و کابل اتصال ارتینگ ساختمان‌های مسکونی و اتصالات آن بازدید کنید. توجه داشته باشید که هنگام نصب، الکترود در زمین ساختمان با فاصله کمی نصب شود و حداقل فاصله 5/1 متری را با زمین داشته باشد. اینکه اندازه لوله یا میله ارت چه میزان باشد به نوع خاک بستگی دارد. لوله ارت معمولاً دارای قطر (۴۰mm (۱.۵in و طول (۲.۷۵m (۹ ft است که بیشتر در خاک عادی یا خاک خشک و سنگی استفاده می‌شود. به طور کلی رطوبت خاک در تعیین طول لوله تأثیر دارد.

کاربرد میله ارت

استفاده از میله ارت باعث شده تا امکان پارگی جداره میله در حین کوبش به درون زمین غیر ممکن باشد. از این میله بتوان در تمامی زمین‌های سخت مانند یک میخ فولادی بلند به آسانی به کار برد. در ساختار میله‌های ارت اتصال الکتریکی و مکانیکی بسیار مناسبی بین مس و مغزی فولاد وجود دارد که به انتقال جریان کمک می‌کند. به درون این میله‌ها هیچگاه آب نفوذ نمی‌کند؛ به همین دلیل مغزی آن کاملاً سالم می‌ماند و دچار خوردگی نمی‌شود. به دلیل اینکه برای تولید آنها به حرارت زیادی نیاز نیز، مغزی فولاد سختی خود را از دست نمی‌دهند.

میله ارت

جمع بندی

برای انتخاب و خرید میله ارت برای سیستم ارتینگ، حساسیت زیادی وجود به همین دلیل شما باید در میان انواع فروشگاه‌ها بهترین محصول را خریداری کنید. در مجموعه پارسیان یراق که به عنوان یک مجموعه موفق در زمینه ارائه محصولات حفاظت کاتدیک، سیستم زمین، سیستم حفاظت در برابر صاعقه و… فعالیت داشته است، می‌توانید برای خرید انواع میله ارت اقدام کنید. در صورتی که برای خرید خود به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان و همکاران ما در پارسیان یراق از طریق شماره تماس و دیگر راه‌های ارتباطی، ارتباط برقرار کرده، تا در اسرع وقت پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *