مقالات

چاه ارت چیست؟

چاه ارت

چاه ارت در واقع چاهی با عمق‌های متفاوت است که معمولاً از ۶۰ سانتی‌متر تا ۱۰ متر متغیر است. این چاه باید دارای یک رطوبت نسبی باشد تا بتواند رطوبت مورد نیاز اطراف الکترود را تامین کند. الکترودهای مختلفی در چاه ارت استفاده می‌شود که سیم مسی به همراه صفحه مسی از پرکاربردترین آن هستند. این چاه می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ جریان الکتریکی به سطح زمین و برق گرفتگی داشته باشد. سیستم ارت می‌تواند در زمان اتصالی یا نشت جریان، به خوبی از دستگاه‌ها و انسان محافظت کند. برای کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد این چاه می‌توانید تا پایان این مطلب همراه با پارسیان یراق باشید.

چاه ارت چیست؟

از چاه ارت در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود

امروزه در مکان‌های مختلفی شاهد استفاده از چاه ارت هستیم برای مثال در ساختمان‌های مسکونی یا مکان‌هایی که برق دارند استفاده از سیستم‌های چاه‌ ارت رایج است، علاوه بر این در مکان‌های دیگری مانند سیستم‌های تلگراف و مخابراتی نیز به منظور پیشگیری از نویز در شبکه، استفاده از این چاه‌ها ضروری است. در گذشته استفاده از این چاه‌ها رایج نبود و همین موضوع می‌توانست سبب برق گرفتگی و ایجاد صدمات جبران ناپذیر شود؛ به همین دلیل امروزه در اکثر مکان‌ها می‌توان چاه ارت را پیدا کرد. این طرح برای نخستین بار در کشور انگلیس انجام شد و سپس استفاده از آن در کشورهای دیگر مخصوصاً ایران فراگیر شد؛ توجه داشته باشید چاه ارت باید به صورت صحیح و اصولی حفر شود تا در مواقع اتصال یا خطر مشکلی برای افراد یا دستگاه‌ها به وجود نیاید.

وظایف چاه ارت چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه چاه ارت حفاظت از جان انسان و تخلیه جریان‌های نشتی است، این چاه به گونه‌ای است که می‌تواند جان انسان را در هنگام اصابت صاعقه یا ایجاد جریان‌های اتصال کوتاه حفظ کند. به عبارت دیگر این چاه طوری طراحی شده است که با تخلیه جریان از انسان‌ها در برابر برق گرفتگی محافظت می‌کند. علاوه بر این، به منظور تخلیه جریان‌های نشتی هنگام صاعقه یا ایجاد جریان‌های کوتاه، استفاده از چاه ارت می‌تواند روشی منحصربه فرد باشد. این چاه از افزایش ناگهانی دما و آتش سوزی به علت عبور جریان‌های بالا نیز پیشگیری می‌کند. توجه داشته باشید استفاده از چاه ارت بهترین گزینه جهت پیشگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی هنگفت و خطرناک است.

انواع چاه ارت

چاه ارت دارای انواع مختلفی است که به اختصار در مورد آنها توضیح می‌دهیم:

چاه ارت سبدی

در برخی مواقع سیم مسی را به صورت یک سبد بافته و آن را درون چاه قرار می‌دهند، به منظور استفاده نکردن از جوش و ارتباط بیشتر سیم مسی با خاک، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند این کار را انجام دهند. معمولا چاه ارت سبدی از ماندگاری بیشتر و طول عمر بالاتری برخوردار است.

چاه ارت حلقه‌ای

در این روش سیم مسی را به شکل حلقه دوره یک محور با فاصله‌های کوتاه می‌پیچند و آن را درون چاه نصب می‌کنند؛ دلیل این کار همانند چاه ارت مسی، برای ارتباط بیشتر سیم با خاک و عدم استفاده از جوش است.

چاه ارت سطحی

در برخی مواقع امکان حفر چاه با عمق بالا وجود ندارد به همین دلیل از این روش استفاده می‌کنند، حداقل عمق استاندارد چاه ارت سطحی ۶۰ سانتی‌متر است.

 

کاربرد چاه ارت چیست؟

طور کلی چاه ارت می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد از مهمترین کاربردهای این چاه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حفاظت از جان افراد هنگام نشتی جریان یا اتصالی سیم و کابل‌های برق
  • محافظت از تجهیزات الکترونیکی در زمان نشتی برق
  • حفاظت از تجهیزات و افراد هنگام برخورد صاعقه یا ایجاد ولتاژ‌های قوی
  • انتقال جریان ایجاد شده از بدنه دستگاه‌ها و تجهیزات برقی به داخل زمین
  • پیشگیری از آتش سوزی در هنگام اتصال برق قدرت به تجهیزات فلزی یا برخورد صاعقه

چاه ارت چیست

لوازم مورد نیاز برای ایجاد چاه ارت

به طور کلی برای ایجاد چاه ارت نیاز به لوازم و تجهیزات مختلفی است برای مثال

  • صفحه مسی
  • سیم مسی بدون روکش
  • مواد کاهنده
  • ژله کاهنده
  • لوله پلیکا
  • کاپشو
  • جعبه ارت

از مهم‌ترین تجهیزات چاه ارت اند. توجه داشته باشید در هنگام تهیه این تجهیزات و لوازم باید بهترین و مرغوب‌ترین آن تهیه شده و از کیفیت و سلامت آن مطمئن باشید. همچنین توجه به نوع صفحه مسی، ضخامت سیم‌ها و کیفیت ژل و مواد کاهنده از مهم‌ترین مواردی است که هنگام تهیه باید مد نظر داشته باشید.

چگونگی پر کردن چاه ارت

در مرحله اول اقدام به ریختن مقدار مشخصی آب و نمک به درون چاه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا جذب شود، سپس از مواد کاهنده به ارتفاع ۲۰ سانت برای پوشاندن کف چاه استفاده می‌کنیم. صفحه مسی را به طور عمودی داخل چاه قرار داده و اقدام به تراز کردن و محکم کردن آن می‌کنیم مواد کاهنده را با آب و ژل کاهنده مخلوط کرده تا به صورت دوغاب درآید، توجه داشته باشید این مخلوط نباید زیاد رقیق شود سپس دور صفحه مسی را تا قسمت بالایی آن از مواد کاهنده پر می‌کنیم. در مرحله بعد یک لوله پلیکای سوراخ سوراخ شده را در قسمت بالایی صفحه مسی قرار می‌دهیم، این لوله برای آب دادن و جلوگیری از خشک شدن چاه تعبیه می‌شود. در مرحله بعد اقدام به پر کردن مجدد چاه تا ارتفاع ۳۰ سانت با مواد کاهنده می‌کنیم و در نهایت روی آن را مخلوط خاک رس یا شن می‌ریزیم تا آب باران به درون چاه نفوذ نکند.

 

چاه ارت چیست

سخن پایانی

چاه ارت یکی از مهم‌ترین اقدامات به منظور تخلیه سریع جریان الکتریکی به وجود آمده به داخل زمین است، این چاه به طوری طراحی شده است که می‌تواند جریان اضافی برق را گرفته و از ایجاد خسارات مالی و جانی جبران ناپذیر جلوگیری کند. توجه داشته باشید در نزدیک ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری یا مراکزی مانند ادارات و سازمان‌های برق رسانی، استفاده از چاه ارت ضروری است. بسیاری از کارشناسان این چاه را یکی از ایمن‌ترین و بهترین راه‌ها برای جلوگیری از خطرات جبران ناپذیر و حفظ سلامت افراد در نظر می‌گیرند، البته برای حفظ کیفیت وسایل و تجهیزات برقی نیز این کار یک راه حل مناسب و به صرفه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *